Wednesday, June 9, 2021

FRANSIZCA DİL KURSU - COURS DE FRANÇAIS

YABANCI DİL EĞİTİMİ

Yabancı dil öğrenimine Ortaokulda Gatenby kitabıyla başladım. İlk dersimiz Mr and Mrs Brown ve George/Corç idi. Ortaokul ve Lisede İngilizce öğrenmekten çok muhtemel imtihan sorularını ve cevaplarını öğrendik.

Ciddi bir ingilizce eğitimine Hacettepe Üniversitesinde hazırlık sınıfında hocamız olan patates tarlalarıyla ünlü Idaho eyaletinden gelen Amerikalı genç John Peterson ile başladık. Adam başta bize: "ben buraya sınav yapmaya değil, İngilizce öğretmeye geldim" dedi... İyi niyetli ve yılmaz bir  öğretmen olan John bir yılda bize iyi seviyede İngilizce öğretti. Thank you John!

Finceyi Finlandiya'da ilk geldiğim ilk yıllarda öğrendim. Orada yaşadığım 33 yılın 5 yılı Helsinki Üniversitesinde okumakla, kalan 28 yıl da çalışmakla geçti. Akşamları iş sonrası evde original Alman malı Olympia daktilom ile sözlük, gezi rehberi ve Türkiye turistik tanıtım kitapları yazdım.

Yeminli tercümanlık sınavını verip resmi tercümanlık yaptım. Birkaç akçe topladım. Yarısı banka kredisiyle olmak üzere Helsinki, Kallio mahallesi 4. Linja 26 adresinde bir daire alıp kira ödemekten kurtuldum.

Helsinki Üniversitesi Porthania binası, 5 yıl burada okudum.  - Copyright © 2021 All rights reserved -Tüm hakları saklıdır

ISVEÇÇE ve FRANSIZCA

İsveç dili ve Fransızca ilgimi çekiyordu. Hobi olarak 2 yıl akşamları İsveççe kursuna gittim. İsveç Dil Enstitüsünün davetine katılıp 90'lı yıllarda bir yaz Atlantik sahilinde Grebbestad tatil beldesinde; iki yıl sonra da Hässelbystrand dil okulunda birer aylık yaz kurslarına katıldım. Temel isveççeyi öğrendim, ama kulağa melodi gibi gelen konuşmayı ve güney İsveçlilerin "sche-khe" sesini ancak ülkede yaşayanların öğrenebileceğini anladım.

Helsinki'de "Institut Français", Fransız Dil Enstitüsünün kursuna gittim. Biraz Fransızca öğrenince Finnair'in personel biletiyle Afrika ülkesi Fas’ın tatil beldesi Agadir’e gittim. Doğuda muhteşem Atlas dağları, batıda altın kumlu plajlarıyla Atlantik Okyanusu sahilindeki Agadir ve yakınındaki Marakeş muhakkak görülmesi gereken yerler...

AFRİKA'NIN ATLANTİK OKYANUSU SAHİLİ: AGADİR

Şehir merkezine yakın, kumluk sahilde yer alan havuzu ve şirin botanik bir bahçesi olan 4-yıldızlı Royal Tafukt Hotele yerleştim. Otelde neredeyse bütün personelin kadınlardan oluşması dikkatimi çekti. Oda temizliğini yapanlar, resepsiyon görevlileri, garsonlar ve aşçılar genç ve orta yaşlı kadınlardı.

Koca otelde bir bellboy ve bir de manager müdürbey dışında erkek çalışan görmedim. Kendi kendime, "erkekler muhtemelen tarım ve sanayi sektörlerinde çalışıyorlardır" diye düşündüm.

Ertesi sabah otelden kalkan günübirlik "Gizemli Marakeş" turuna katıldım. Otobüs yüce Atlas dağlarını aşarak 4 saatte Marakeş'e vardı. Winston Churchill, Yves Saint Laurent ve Rolling Stones gibi ünlü isimler, ve zamane Hippiler Marakeş'i dünyaya tanıtmışlar ve tarihi şehir hala 1001 gece masallarının anlatıldığı gizemli Marakeş olarak anılıyor

1001 GECE ve GİZEMLİ MARAKEŞ

Marakeş turuna katılan biz yabancı turistler Medina yani eski şehirin simgesi olan, dörtköşe minaresiyle meşhur Kutubiya camiini ziyaret ettik ve yanındaki panayır gibi kalabalık Jemaa el-Fnaa meydanını gezdik. Burada gündüz su, meyve suyu satılıyor ve yılan oynatılıp bahşiş isteniyor. Akşamları ise masalcı, falcı, şifacı ve sihirbazlar meydanı otantik ve eğlenceli yapıyor.

Eski çarşı Souk’u gezdikten sonra Fransız artist Jacques Majorelle'nin kurduğu, içinde 300 çeşit bitki olan Majorelle Bahçeleri şehir gezisinde yorulanlara güzel bir dinlenme ortamı sağlıyor. Fransız modacı Yves Saint Laurent'in Majorelle bahçesini satın aldığı ve hatta öldüğünde Laurent’in küllerinin bahçeye serpiştirildiği söylenir.

Ayrıca 19.yüzyılın sonunda bir vezirin inşa ettirdiği Fas mimarisini temsil eden muhteşem Bahia Sarayını gezdik. Cariyeler için tasarlanmış odalarla çevrili Bahia Sarayı geniş bahçesiyle mutlaka görülmeli. 16 saat süren, ama dünyada eşi benzeri olmayan gizemli Marakeş turundan gece döndük.

MADMOİSELLE  JAMİLA, SAMİRA ve KHALİD

Jamila, Samira, kardeşleri ve kuzeni Nejad
  Copyright © 2021 All rights reserved - Tüm hakları saklıdır

Ertesi gün Agadir'in tarihi çarşısı "Souk"u gezerken vitrinde zeytinyağı şişeleri görünce dükkandaki beyaz entarili beye fiyatları sordum. Ortak dil bulamayınca içeriden 26-27 yaşlarında marketin şefi alımlı bir bayan geldi. İyi Fransızca ve biraz İngilizce konuşuyordu, "Adım Jamila, size yardımcı olabilirim" dedi.

Bana "extra virgin-soğuk sıkma" zeytinyağı önerdi. Nereden geldiğimi, nerede kaldığımı sordu. Zeytinyağını aldım, ilgisi için teşekkür edip yürüyerek otele döndüm. Yolda kendi kendime, şu madmasel Jamila ne alımlı ve nazik bir bayan diye düşünmedim değil...

Akşam otelin lobisinde 16-17 yaşlarında bir genç beni buldu, ben Jamila’nın kardeşi Khalid. Babam seni akşam yemeğine çağırdı, ben de seni almaya geldim dedi. Böyle bir şey beklemiyordum, şaşırdım!

FAS KONUKSEVERLİĞİ ve KUSKUS

Antika bir beyaz Mercedes taksi ile kalabalık mahallelerin arasından geçip evlerine giderken aklıma Humphrey Bogart ile Ingrid Bergman'ın 1940'larda çekilen ünlü Casablanca filmi geldi ve Fas'ta hiç tanımadığım bir ailenin evine gittiğim için biraz ürperdim!

Etrafı iki metre yüksek duvarla çevrili evlerine vardığımızda Jamila, annesi, babası, kardeşi Samira ve iki küçük kardeşi bizi bekliyorlardı. Selamunaleykum deyip kuskus ve tajin yemeklerinden oluşan yer sofrasına oturduk.